Gmina Poraj

Jak skutecznie poinformować Policję o niebezpieczeństwie?

26 września 2021

Czy zdarzyła się kiedykolwiek sytuacja w której musiałeś wykonać połączenie telefoniczne do dyżurnego Policji? Może musiałeś poinformować o niebezpieczeństwie inne służby? Ta czynność ta jest dziecinnie prosta. Wykręcamy numer 112 lub 997 i osoba będąca po drugiej stronie słuchawki każdego rozmówcę przeprowadzi przez taką rozmowę.

W rzeczywistości podczas takiej sytuacji słyszymy – „niech ktoś zadzwoni po policję” i każdy w swoim otoczeniu wyszukuje tej osoby która odważy się to zrobić, uważając, że ktoś inny zrobi to lepiej niż ja. Niestety w chwili zagrożenia życia i zdrowia czas reakcji ma podstawowe znaczenie. Wszelka zwłoka może mieć nieodwracalne konsekwencje.

Zastawiałeś się kiedyś co by było gdyby ktoś z Twojej rodziny lub bliskich potrzebował pomocy ? Też byś zwlekał, usprawiedliwiając się, że nigdy tego nie robiłeś lub nie wiesz co powiedzieć dyżurnemu podczas takiej rozmowy?

Ta czynność ta jest dziecinnie prosta. Wykręcamy numer 112 lub 997 i osoba będąca po drugiej stronie słuchawki każdego rozmówcę przeprowadzi przez taką rozmowę.

1. PODAJ DOKŁADNY ADRES MIEJSCA INTERWENCJI

Podczas informowania jednostki Policji o zdarzeniu niebezpiecznym w pierwszej kolejności podaj adres instytucji lub miejsca, z którego dzwonisz.

Jeżeli nie znasz adresu w które mają przyjechać służby podaj jego nazwę lub lokalizację (np. jestem w banku na przeciw kościoła, przy skrzyżowaniu w miejscowości x).

PAMIĘTAJ:

Podanie w pierwszej kolejności adresu interwencji powoduje, że w momencie zerwania połączenia dyżurnym, będzie on widział w jakie miejsce ma wysyłać patrol policji, Policjanci dyżurujący przy telefonie są osobami, które znają topografię miejsca, w którym pełnią służbę. Nawet na podstawie bardzo lakonicznego przekazu zlokalizują miejsce, z którego dzwonisz.

2. PRZEDSTAW SIĘ

Podaj swoje imię i nazwisko.

PAMIĘTAJ:

Powiadomienie służb o konieczności interwencji nie jest jednoznaczne z tym, że z urzędu nabywasz procesowy status świadka. Nie bój się, nie będziesz musiał(a) w związku ze zgłoszeniem być przesłuchiwany w jednostce policji czy zeznawać w Sądzie. Jeżeli chcesz poinformować o zdarzeniu anonimowo, przekaż takie informacje funkcjonariuszowi, z którym prowadzisz rozmowę.

3. POINFORMUJ, ŻE JESTEŚ PRACOWNIKIEM KONKRETNEJ INSTYTUCJI np. szkoły, banku lub innej placówki

Poinformowanie o tym fakcie dyżurnego pozwala urealnić zaistniałe zdarzenie i pomoże policjantowi w odpowiedni sposób nadać odpowiedni priorytet czynnościom. W razie konieczności nawiązania przez służby kontaktu z osobą zgłaszającą służby interwencyjne będą mogły kontaktować się ze wskazaną instytucją.

PAMIĘTAJ:

W momencie, gdy kontaktujesz się z dyżurnym policji on w tym czasie ma wiele innych zgłoszeń interwencyjnych z Twojej okolicy, Nadanie odpowiedniego priorytetu interwencji zależy od okoliczności zdarzenia, ale także i miejsca. Inne czynności zostaną podjęte w momencie np. włamania do placówki bankowej, a inne w momencie włamana do prywatnej piwnicy.

4. OPISZ DOKŁADNIE ZDARZENIE

Co się stało i gdzie? O której godzinie? Czy są osoby ranne? Czy ktoś potrzebuje pomocy lekarskiej? Czy sprawca zdarzenia jest na miejscu? Ilu było sprawców? Jak był ubrany sprawca? Mężczyzna, Kobieta? Czy z miejsca ataku oddalił się pieszo czy samochodem? Jeżeli pamiętasz podaj kolor, marka, model pojazdu, Czy napastnik miał broń palną lub inne niebezpieczne narzędzie? Czy używał broni palnej lub innego niebezpiecznego narzędzia?

PAMIĘTAJ:

Nigdy nie okłamuj dyżurnego. Jeżeli nie jesteś w stanie podać rysopisu lub wyglądu sprawcy zdarzenia, nie wymyślaj. To naturalna rzecz występująca w zdarzeniach o dynamicznym przebiegu. Jeżeli twierdzisz, że sprawca miał np. niebieski kolor kurtki, a kolega uważa, że jednak to był zielony w tym momencie podaj dwa kolory (niebieski lub zielony), Dyżurny może Tobie przerywać. Nie obrażaj się. Potrzebuje on konkretnych, zwięzłych informacji. Do jego zadań należy min. w jak najszybszy sposób ocenić sytuację, potencjalne zagrożenie i wstępnie zakwalifikować zdarzenie. Na dłuższe opowieści będzie czas w rozmowie z policjantami, którzy przyjadą na miejsce zdarzenia.

5. PODAJ NUMER TELEFONU Z KTÓREGO DZWONISZ

Podanie numeru kontaktowego ułatwia pracę służbą i udzielanie pierwszej pomocy. Podaj numer telefonu komórkowego. W ostateczności pozostaw numer stacjonarny na Twoje biurko.

PAMIĘTAJ:

Pozostawienie numeru telefonu do kontaktu wpłynie na jakość i szybkość podjęcia interwencji przez policjantów. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest podanie numeru telefonu komórkowego. Może się zdarzyć, że policjanci, którzy przyjadą na miejsce interwencji będą zmuszeni nawiązać kontakt z osobą zgłaszającą np. (zamknięte drzwi do budynku, w którym mam być przeprowadzona interwencja). W tym momencie dyżurny nawiąże z Tobą kontakt telefoniczny.

6. W PRZYPADKU ROZMOWY TELEFONICZNEJ, PAMIĘTAJ, ABY NIE ODKŁADAĆ PIERWSZY SŁUCHAWKI TELEFONU.

To kolejny ważny element, o którym należy pamiętać podczas rozmowy z dyżurnym Policji. To Policjant zawsze kończy pierwszy rozmowę, nie Ty.

PAMIĘTAJ:

Dyżurny udzieli Tobie wskazówek co do dalszego postępowania. Poinformuje także o najbliższych działaniach Policji w związku z przekazaną przez Ciebie informacją. Z reguły końcowy komunikat dyżurnego będzie następującej treści np. – „Zgłoszenie przyjąłem, wysyłam patrol”.

W chwili, gdy odłożysz słuchawkę telefonu jako pierwszy dyżurny nie będzie miał możliwości przekazania Tobie wszystkich niezbędnych informacji (np. dopytać o szczegóły związane z podjęciem interwencji lub potwierdzić Twój numer telefonu do kontaktu )

Rozmowa z dyżurnym to nic strasznego. Twój telefon może uratować czyjeś życie. Najważniejsza to wykonać połączenie, a resztę „pracy” wykona za Ciebie policjant .

Źródło: https://www.akademia-bezpieczenstwa.info

Galeria

  • Powiększ zdjęcie